Nem mind arany, ami fénylik

A Fémek témakör tanítása kooperatív és egyéb technikák alkalmazásával

Balázs Katalin

A kooperatív tanulás alapelvei között szerepel, hogy a csoportban dolgozó tanulok egymás mellett egyszerre többféle tevékenységet is tudnak végezni. Egymásra vannak utalva a feladat megoldásában, igy minden csoporttag egyenlően veszi ki a részét a munkából, egyéni felelősséget vállalva munkájáert. A fő motiváció ebben az, hogy a csoport a lehető legjobban elvégezze az adott feladatot, ezt bemutathassa a többieknek es a csoport elismeréséhez minden csoporttag egyformán hozzájárul.

Kérdés, persze, hogy az „egyforma” hozzájárulás mit jelent: a diákok motiváltsága legyen egyforma, avagy mindenki a saját képességei szerint járuljon hozzá a csoportmunkához, vagy azonos mértékű tevékenység az elvárt szint? A társaknak bízniuk kell abban, hogy mindenki önmagához képest a lehető legjobbat nyújtja, különben igazságtalannak élik meg a közös munkát. Elkerülendő, hogy a csoport tagjai úgy gondoljak, vannak közöttük „potyautasok” és „igavonók”.

A Fémek témakört többször tanítottam már, írja szerző, és látnom kellett, hogy a különböző osztályok nem egyformán motiváltak, elkötelezettek a csoportmunkában. Ezt a problémát úgy igyekszem áthidalni, hogy az osztályokkal szavazunk arról, milyen oktatási formában vállalják ennek a témakörnek a feldolgozását. Összehasonlítva mondom el a gyerekeknek, hogy mi szól az egyik (a kooperatív technikákat alkalmazó), illetve a másik (frontális oktatási) lehetőség mellett, hangsúlyozva, hogy az első esetben nagyobb a felelősségvállalás a csoport munkájáért, illetve a saját tanulási folyamatért, de nagyobb az önállóság is (lásd a táblázatot).

b1.jpgb2.jpg

 

Két oktatási forma összevetése a tanulók oldaláról

Ha az osztály többsége a kooperatív oktatás mellett szavaz, azt kérem, hogy alakítsák ki azokat a munkacsoportokat, amelyekben dolgozni szeretnének, es a csoporton belül beszeljék meg, hogy ki melyik szerepet vállalja. Ha a munkacsoportokon belül mindenki megelégedésével megszületik a feladatok elosztása, akkor kezdődhet a kooperatív csoportmunka – különben nem ezzel a módszerrel tanuljuk ezt a tananyagrészt.


Vissza a tartalomhoz

 pdfMEGNYITÁS/LETÖLTÉS