Magyar Kémikusok Lapja
Cikkek a közoktatásról
ESSZÉK, ELEMZÉSEK
Összefoglaló az OKNT természettudományos közoktatás helyzetével foglalkozó ad hoc bizottságának munkájáról
Szalay Luca, Kertész János
Az 576. kísérlet
Labancz István
A kémiaóra és a modern pedagógia szempontjai
Keglevich Kristóf
Felmérés az elsőéves hallgatók kémiatudásáról. Első rész
Radnóti Katalin
Felmérés az elsőéves hallgatók kémiatudásáról. Második rész
Radnóti Katalin
A pedagógusok korfája kapcsán
Fabián István
Miért a kémia a leginkább utálatos tantárgy?
Keglevich Kristóf
Tévhitek a kémia oktatásában
Tóth Zoltán
Megélnek a magyar iskolák a jég hátán? Tanári utánpótlás, tanári bérezés, centralizáció. Egy iskolaigazgató töprengései
Lázár Tibor
Tanár úr kéri
Keglevich Kristóf
A kémia és vegyészmérnök alapszakokra jelentkezők száma kapcsán
Lente Gábor
In memoriam kémia
Villányi Attila
Az új Nat és a kémia – avagy talán semmi sem tisztán fehér vagy fekete
Bárány Zsolt Béla
Kémia tanítása tanári végzettség nélkül?
Ludányi Lajos
Mi a kémiaoktatás valódi problémája – avagy hová lettek a tanárok?
Holtzer Péter, Szakmány Csaba, Szalay Luca
Teremtsünk természettudományos tehetségeket!
Ifj. Szántay Csaba
Szabó János
Ifj. Szántay Csaba
„Tanítsunk Magyarországért!” – kortárs mentorálási program a köznevelésben (is)
Kiss Edina
Feljegyzések az egérlyukból: hogyan jutott ide a magyar kémiaoktatás?
Lente Gábor
Gondolatok a természettudományos oktatásról
Kiss Tamás
A fizikaoktatás agóniája a rendszerváltozást követő évtizedekben
Radnóti Katalin
Az élővilág megértése az ismeretlen jövő egyik záloga. Új tartalmi szabályozók a hazai gimnáziumi biológiaoktatásban
Bán Sándor
Az óraszámokon túl – megjegyzések a NAT2020 magyar nyelv és irodalom részéhez
Kovács Péter
Tanári szabadság, avagy „csak magamra csukom a tanterem ajtaját”? A középiskolai történelemtanítás mai kényszerei
Repárszky Ildikó, Dupcsik Csaba
A BME-n kémiát oktatók véleménye az elsőévesek kémiatudásáról és kémiai iránti elkötelezettségéről – avagy mi segítené a mi munkánkat?
Hornyánszky Gábor, Székely Edit (szerk.)
Középiskolai tehetséggondozás a BME Vegyészmérnöki és Biomérnöki Karán
Hornyánszky Gábor, Székely Edit
A kémiatanítás története a magyarországi elemi és középfokú iskolákban 1868 és 2020 között az óraszámok tükrében
Keglevich Kristóf
Gondolatok a természettudományosan csillogó szemek fel- és eltűnéséről, avagy: a TETT-mesepályázatról – másként
Szántay Csaba
Történetek és történetmesélés a természettudományok szolgálatában
Bajzáth Mária
Miért mesepályázat a TETT-mesepályázat?
Döbrentey Ildikó
A természettudományos mesékről és az alkotásról – egy fiatalember szemszögéből
Weber Márton
A mi mesénk tanulságai, avagy a TETT-mesepályázat az első visszajelzések tükrében
Móring Andrea, Molnárné Czirják-Nagy Zsuzsanna, Patkó Csaba, Rácz Kinga, Veitz Gábor Tamás
A TETT-mesepályázat a Szabó Szabolcs Alapítvány szemszögéből
Holtzer Péter
De miért? A tanulók érvelési képességének vizsgálataegy kísérlettervezést tanító longitudinális projekt keretében
Borbás Réka, Szalay Luca
TANÁRKÉPZÉS
A nanotanítástól a bemutatóóráig. Kihívások a tanárrá válás színpadán
Kiss Edina
Gondolatok a tanárképzésről
Dávid Ágnes
Kell-e nekünk sok jó kémiatanár?
Szalay Luca
Bologna és a tanárképzés
Laczkovich Miklós
Kémia-, vegyész- és kémiatanár-képzés a háromciklusú felsőoktatásban
Farkas Etelka, Lente Gábor, Somsák László
Válaszlevél
Szalay Luca
Tanárképzés Egerben. A Varázstorony Természettudományi Pályaorientációs és Módszertani Központ
Murányi Zoltán
„Új” osztatlan kémiatanár-képzés az ELTE Kémiai Intézetében
Szalay Luca
Kémiatanár-képzés az Eötvös Loránd Tudományegyetemen a 2000-es évekig
Riedel Miklós, Rózsahegyi Márta, Wajand Judit
Kémiatanár-képzés a Debreceni Egyetemen
Fejesné Dávid Ágnes
Az eltűnt hallgatók nyomában
Markovics Ákos
Kémiatanárok képzése a Szegedi Tudományegyetemen
Németh Veronika
Új tanárképzés: lebutítás vagy észszerűsítés?
Szalay Luca
„Nem kívánjuk tovább tétlenül nézni, ahogy eltűnnek a kémia- és fizikatanárok”. Beszélgetés Weiszburg Tamással
Borbás Barna
Kémiatanár-képzés a Babes–Bolyai Tudományegyetemen.Tantárgycsomag a kémiatanári diploma megszerzéséhez
Sógor Csilla
MÓDSZERTANI TÖREKVÉSEK
Tanítható-e a kísérlettervezés az iskolákban?
Riedel Miklós, Füzesi István, Rózsahegyi Márta,Wajand Judit
Egyszerű és motiváló kísérletek a kémia tanításához
Árus Dávid
Egy játékos kísérlet. A hidrogénüzemű autó. Középiskolai (egyetemi) kísérlet a hidrogén üzemanyagcellás autó működésének bemutatása
Kiricsi Imre, Kónya Zoltán, Pusztai Péter, Rémiás Róbert
Karácsonyi kísérletek – nem csak kémiatanároknak!
Szalay Luca
A tanulók kémiai gondolkodásának néhány jellemzője
Tóth Zoltán
A kutatásalapú tanulás esete a magyar valósággal
Szalay Luca
Projektmódszer a kémiaoktatásban
Z. Orosz Gábor, Kiss Tivadar, Németh Veronika
Nem mind arany, ami fénylik – A Fémek témakör tanítása kooperatív és egyéb technikák alkalmazásával
Balázs Katalin
Új lehetőségek a tanórai kísérletezésben
Dobóné Tarai Éva, Sarka Lajos, Tóth Zoltán
Mobileszközök a kémiaoktatásban
Főző Attila
Hagyományos tanulókísérletek kutatásalapú átalakítása – egy pedagógiai kísérlet hatásvizsgálata
Szalay Luca, Tóth Zoltán
Általános iskolai és gimnáziumi tanulók levegőszennyezéssel kapcsolatos tudásszerkezetének vizsgálata szóasszociációs módszerrel
Sójáné Gajdos Gabriella, Tóth Zoltán
A hulladékgyűjtés gyakorlata a kémia- és más természettudományos laborokban
Kisvárdai Melinda, Kisvárdainé Fábián Erika, Kisvárdai Antal
Kémiatörténet a kémia tanításában. Ötletek kémiatanároknak óráik színesítésére. Első rész
Keglevich Kristóf
Kémiatörténet a kémia tanításában. Ötletek kémiatanároknak óráik színesítésére. Második rész
Keglevich Kristóf
„Premistry” természettudományos népszerűsítő sorozat. Első rész
Szakmány Csaba, Rákóczi Melinda
„Premistry” természettudományos népszerűsítő sorozat. Második rész
Szakmány Csaba, Rákóczi Melinda
Tantárgy-pedagógia, szakmódszertan, tartalomfejlesztő pedagógia. Avagy mit is akartok?
Patkós András
Kémia Mobillabor Projekt
Szakmány Csaba, Holtzer Péter
Hogyan boldogulnak a diákok a hétköznapok kémiai problémáinak megoldásában?
Kisfaludi Andrea, Karas Lívia
Egy hétköznapi jelenség esete a kémiaoktatással – a rozsdásodás
Dobóné Tarai Éva
Khan Academy. Egy világszínvonalú digitális oktatási portál megjelenése Magyarországon
Kállay Csilla
Kajtár Márton emlékére, egy régi hallgatójától
Radnóti Katalin
Gyógyszerészeti vizsgálómódszerek felhasználása a kémiaoktatásban: a Rossett–Rice-teszt
Szólláthné Sebestyén Zita
Kutatásalapú kémiatanulás az általános iskolákban?
Szalay Luca, Borbás Réka, Füzesi István, Tóth Zoltán
ISKOLÁK
Kémiaoktatás a miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban
Endrész Györgyi
Kémiaoktatás a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumában
Mostbacher Éva
Kémiaoktatás a kaposvári Táncsics Mihály Gimnáziumban
Miklós Endréné
Kémiaoktatás a Reáltanoda utcában
Dancsó Éva
ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola
Kutrovácz László, Schróth Ágnes
Kémiaoktatás a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnáziumban
Benkőné Di Giovanni Rita
Virágzó kémia Mosonmagyaróváron
Liziczai Márk
70 éve alapították a Than Károly Könnyűipari Vegyészeti Technikumot
Kutasi Csaba
INTERJÚK, TANÁRI ÖSSZEGZÉSEK
Beszélgetés egy kitüntetettel.
Forgács József (Rátz Tanár Úr életműdíjas)
Ez a díj kizárólag a szakma elismerése.
Beszélgetés a Rátz Tanár Úr életműdíjas kémiatanárokkal, Cs. Nagy Gáborral és Oláh Gábor Péterrel
Nagyon büszke vagyok minden tanítványomra.
Beszélgetés Gelencsér László középiskolai tanárral
A Magyar Kémiaoktatásért Díj két kitüntetettje: Kertész Éva és Karasz Gyöngyi
MegnyitásMit tettem mint kémiatanár? A „kréta-kémiától” a kutatásalapú tanítás-tanulásig
Antal-Szalmás Lajosné
Kívülről jött pedagógus
Dancsó Éva
A gyerekeket elsősorban szeretni kell, segíteni és támogatni.
Beszélgetés Pőheimné Steininger Éva és Zagyi Péter középiskolai tanárokkal
Hiszek a példa erejében, hiszek a nevelésben.
Beszélgetés Szántay Csabáné nyugdíjas kémiatanárnővel
Kémiatanítás anno: így is lehetett
Szántay Csabáné Imre Judit
Máshogy is lehet: emlékmorzsák tanári létem hordalékából. Kalandos utam a kémiatanárság felé
Fodor Erika
Kis lépés az emberiség történetében, de a tanár életében hatalmas
Nagy Mária
Tehetséges tanulókkal foglalkozni öröm, ösztönöz a hozzáállásuk.
Beszélgetés Bartal Mónika alapiskolai tanárral
A Khan Academy.
Kiss Tamás gyorsinterjúja Kállay Csillával (DE Szervetlen és Analitikai Kémiai Tanszék), a Khan Academy munkatársával
Nemcsak kell, hanem lehetséges is a kémiát érdeklődést felkeltő módon tanítani. Beszélgetés Keglevich Kristóffal, a Magyar Kémiaoktatásért-díj egyik kitüntetettjével
Pályám során a megszerzett tudást, tapasztalatokat igyekeztem továbbadni
Sarka Lajos
Nagyon jó állandóan fiatalok között lenni, velük dolgozni
Molnár Márta és Versits Lívia
VERSENYEK
Kémiaversenyek a mai magyar közoktatásban
Petz Andrea
Emlékek nyomában. Szemelvények az Irinyi János Középiskolai Kémiaverseny félszázados történelméből
Fodor István, Maknics Gyula, Tóth Imre
Télbúcsúztató kémiaversenyek és tanári szakmai nap
Lente Gábor
TETT – a 2025. évi díjkiosztó a Vígszínházban
Kiss Tamás
Az Irinyi János Országos Középiskolai Kémiaverseny Erdélyben
Majdik Kornélia, Gál Emese
Az első Mengyelejev-verseny Eurázsián kívül
Magyarfalvi Gábor
Az 57. Irinyi János Középiskolai Kémiaverseny döntője
Ősz Katalin, Várnagy Katalin
Kémiai diákolimpia dubaji stílusban
Magyarfalvi Gábor
Magyar sikerek a 8. Nemzetközi Kémiai Tornán
Buzafalvi Dénes
ISMERETTERJESZTŐ-SZÓRAKOZTATÓ PROGRAMOK
Varázslatos Kémia Nyári Táborok 2025-ben. I.
Szabó János Zoltán